Vakbekwaam worden en blijven

Brandweer Gelderland-Zuid

0834 Inzet technische hulpverlening verkeersongevallen

Er verschijnen steeds meer voertuigen met alternatieve aandrijving. De kans wordt steeds groter dat we tijdens een verkeersongeval met een dergelijk voertuig geconfronteerd worden.

Veiligstellen van een voertuig op alternatieve energie betrokken bij
een verkeersongeval en het bevrijden van slachtoffer(s).
• Herkennen van do’s en dont’s bij een hulpverlening aan een
voertuig met alternatieve aandrijving.
• Gebruik van MDT/CRS
• De ploeg weet het voertuig veilig te stellen
• De ploeg houd rekening met escalatie mogelijkheden


Het betreft een THV basisoefening voor één tankautospuit.
Door een tweezijdig ongeval te ensceneren kan dit scenario makkelijk uitgebreid worden tot een middel oefening met twee tankautospuiten.
Betreft een verkeersongeval die op zowel de openbare weg als op een afgesloten (bedrijfs)terrein heeft plaats gevonden.

Door te hoge snelheid en een stuurfout is een bestelauto, Renault Kangoo Z.E. kenteken 9-VSJ-00 (of vergelijkbaar voertuig) op z’n kant tot stilstand gekomen tegen een boom / (lantaarn)paal.
De bestelauto ligt met het bestuurdersgedeelte tegen de boom/paal. Er is geen airbag geactiveerd.
De elektrische aandrijving staat nog “in bedrijf”.
Doordat de bestelauto op z’n kant ligt is het niet gemakkelijk om de bestelauto uit te schakelen via het contact (primaire-methode). De ploeg dient de noodzekering te deactiveren en vervolgens de
bestuurder bevrijden.
Bestelauto zo ensceneren dat de achterdeuren beveiligd zijn tegen inbraak. Hierdoor is het moeilijk deze te openen. Dit om de oefenploeg out of the box te laten denken. Redding via de achterdeuren is te voor de hand liggend.


Aandachtskaarten


© 2024 Vakbekwaam worden en blijven

Thema door Anders Norén